Direktlänk till inlägg 6 november 2012

15 år och höften värkte så f-bannat

Av Pansen - 6 november 2012 10:55

 

Jag var 15 år och hade en höft som knäppte och knakade och värkte så f-bannat. Minns att min mormor som hade en helt trasig höftled grimaserade lika illa som mig när hon reste sig från stolen och jag led så med henne. Jag sa nog inte så mycket om det hemma, jag var så, ville sällan berätta om jag hade ont. Skolläkaren sa att jag fått en höftledsinflammation som skulle ge med sig om några veckor, åt antiinflammatoriska tabletter, Ipren som en kur. Smärtan kvarstod, men jag bet i hop och fortsatte mitt liv. Efter några månader hade jag vant mig vid smärtan. Jag var arg på smärtan det var en irriterande figur som klängde sig fast. Jag kunde liksom köra på i högt tempo och tränga undan smärtan. Jag avstod aldrig någon aktivitet, var alltid med på idrotten och tränade med 2-3 olika innebandylag. När sommarlovet kom tog jag det lugnare, det blev såklart lite vollyboll på stranden och brännboll, men smärtan gav till slut äntligen med sig och jag kunde verkligen njuta av livet som en sprallig, energisk ungdom. Jag var mycket rastlös och ville alltid hitta på något och vara i rörelse.


Nu, 21 år senare förstår jag att denna höft som gjorde så ont var så kallad refererad smärta. Det betyder att smärtan dyker upp på ett annat ställe än där "felet" är. Det var alltså bäckenet som var "felande" men gav höftsmärtor (person som får hjärtinfarkt kan få ont i ena armen trots att armen inte är skadad) . Egentligen började alltså mina problem med mitt bäcken redan när jag var 15 år, jag förstår det nu, men ingen förstod det då. De flesta får bäckenproblem efter graviditeter och min erfarenhet är att många läkare och sjukgymnaster inte kan så mycket om smärtor som kan komma ifrån bäckenet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards