Alla inlägg den 7 november 2012

Av Pansen - 7 november 2012 13:00

Det finns säkert studier som pekar åt samma håll, men jag är övertygad att p-piller påverkar hormonerna som i sin tur negativit påverkar strukturerna med ledband, bindväv osv. runt bäckenområdet. Det passar även in på flera i min egna släkt och så även för mig. Läkare och sjukgymnaster har frågat om jag använt p-piller och jag tror att många har samma teori som mig, men de MÅSTE ha belägg i studier innan de kan säga något sånt. Jag skriver ingen C-uppsats, jag skriver på min blogg så jag kan skriva vad jag anser, skönt! 

Jag började äta p-piller som 14-åring, men mådde aldrig bra på dem och fick byta sorter hela tiden. Den ena biverkningen efter den andra. När jag var 19 år tyckte min barnmorska på ungdomsmottagningen att jag skulle överväga att sätta in en kopparspiral trots att det ofta görs efter man varit gravid och genomgått en förlossning. Kroppen stötte tyvärr ut kopparspiralerna.

 

Min nya barnmorska (som så många barnmorskor) började prata om att "nu fanns det ett nytt p-piller som säkert skulle fungera för mig". Jag ville tro och lita på henne. Jag hade långa och rikliga blödningar. Det blev nya försök, med samma dåliga resultat. Jag ville prova ut pessar, men de passade inte min kropp. Jag provade då mini-piller som hade bäst effekt hitills och med minst biverkningar. Men mini-piller tycktes inte vara tillräckligt effektivt, jag hade mycket smärta och små blödningar vid ägglossning vilket man inte ens ska ha vid piller användning;-)

2006 bytte jag barnmorska till en privat och åkte glatt 5 mil extra för att få förståelse och otroligt bra bemötande. Min nya barnmorska hette Christel Jensstad och bodde i Torpshammar. Jag ville försöka prova med hormonspiral och hon höll tummarna tillsammans med mig för att det skulle fungera. Det var ett bra år, blödningarna och smärtan minskade radikalt. Men så började jag få konstanta menssmärtor som accelererade. Jag väntade och avvaktade 1 månad, hade svårt att snabbt sätta mig ned på en stol för så kom smärtan som en kniv. Typiskt mig att avvakta och fel även denna gång.

 

Hormonspiralen var på väg ut och musklerna jobbade hårt för att lyckas. Vi funderade och kanske hade min intensiva ridning på hästar gjort att spiralen ändrat läge? Christel tröstade och tyckte att nu har du tappert provat allt som finns, kanske alldeles för länge, du kanske måste fundera över detta med sterlisering.

 

Jag hade fått mina två älskade barn och visste att mitt bäcken aldrig mer skulle klara en graviditet så 2009 genomgick jag en sterilisering. Jag hade inte ont av operationen som var mycket enkel och utfördes under narkos. (Iofs fick jag såklart en komplikation med blödning i magen som ledde till en smärtsam lunginsäcksinflammation, men jag var van, klart jag skulle drabbas av komplikationer, dessutom gjorde lungan mer ont än höft och rygg så jag fick vila från den smärtan under en vecka eller så, det gäller att fokusera på det positiva;-) 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards