Direktlänk till inlägg 18 november 2012

Uppmärksamhet eller inte...

Av Pansen - 18 november 2012 18:34

 

När jag inte använder kryckor får jag kommentarer som "oj, sjukskriven, det syns inte, eller du som ser så pigg ut osv. (jag är noga att alltid sminka och klä mig som vanligt) Det gläder mig mycket, allra oftast. Men har jag haft en riktig skitdag och har pissont kan det kännas jobbigt. Då är det enklare om "skadan" skulle synas för då behöver jag inte förklara mig.

 

Men när jag väl hoppar runt på kryckorna tycker jag det jobbigt med all "uppståndelse". Alla tittar på mig på affären (jag gör så själv oxå) och alla som "känner" mig måste fråga vad som hänt. Om jag t.ex följt med barnen på deras matcher möter jag såklart människor i "perferin" t.ex de andra barnens föräldrar vet ju oftast inte om min historia. Jag är ju glada positiva tjejen för många. Men när det varit sådana dagar blir jag så trött och less på mig själv, JAG, JAG och JAG. Ibland hinner jag ju inte fråga tillbaka om dem eller kan inte ställa en motfråga om deras liv något ingående, då blir det ett "påhopp".

 

Det skapar alltså en obalans ...Men nu är det förhoppningsvis bara 8 veckor kvar på kryckor och nu bör skolans alla 350 barn snart hunnit fråga mig. Fast barn är mycket enklare att svara, de frågar ärligt och nöjer sig med ett kort svar. De vuxna ska börja ha åsikter om vården eller berätta om någo de känner som gjort en operation osv Ska bli så skönt att slippa uppmärksamheten och återgå till att fokusera på mina medmänniskor och istället tala om väder vind.

 

Kram och kärlek

Pansen  

 
 
Maria

Maria

26 november 2012 08:57

Hej!
Tack för din blogg, är så glad över att läsa och känna igen mig i mycket av det du skriver. Har nyligen börjat skriva av mig om mina bäcken besvär, förväntar mig inte att någon ska läsa med det är skönt att spy galla.
Har varit sjukskriven 6 månader och ska äntligen komma till Spinecenter i Stockholm nu den 29/11.
Varit på rehabilitering 14 veckor, inga framsteg. Nu har jag blivit utskriven och fått jaga tag i nya sjukgymnaster och behandling på egen hand.
Försäkringskassan utförsäkrar mig om tre veckor och jag blev av med jobbet nyss....
Har vansinnigt ont till och från, ibland sitter jag och sover, ibland kan jag inte stötta på vänster ben. Vänster ben strålar satan ner i foten, benet viker sig och jag har tydligen tappat reflexerna i benet plut styrka.
Röntgen visar inte jätte mycket.
Rädd för att spinecenter inte ska göra något.... Vad gör man???
Önskar dig ett stort lycka till på torsdag.
Kram

http://Frugnu.blogg.se

Pansen

27 november 2012 15:18

Hej Maria
Jag tycker verkligen du ska se till att få en remiss till Ängelholms sjukhus, Bengt Sturesson, inget har hjälpt dig! De flesta har inte kunskapen och säger att det inte finns överrörliga bäcken, det är förödande om du kommer till sådana! Sturesson är världsledande på steloperation av bäckenleder...

Jag vill inte att du ska behöva lida och vänta lika länge som jag gjort...till och från i 21 år;-) Sturesson sa att många han opererar är överrörliga. Ingen på mitt sjukhus har sett något på röntgen/MR vilket Sturesson gjorde genast, med svaret "de andra har inte kunskapen och vet inte hur det ska avläsa korrekt"...

Jag fick remiss till ortoped på mitt sjukhus tog 5 månader...han skickade sedan skickade remissen till Sturesson och jag väntade 5 månader till...Men det har varit en bra väntan alla år innan med felaktiga kommentarer och träning har varit mkt värre! Jag håller så tummarna för dig eftersom jag exakt vet vilket helvete detta är!! Snälla, snälla hör av dig så jag får höra hur det går. Och stort tack för tumhållningen på torsdag jag börjar bli rejält nervös. Kram kram Pansen

 
Maria

Maria

28 november 2012 18:41

Hej igen och tack för svaret!
Jag förstår att du börjar bli nervös, hur kommer de operera? Blir det skruvar eller hur går en steloperation till?

Ja, som sagt jag kommer troligen få ett negativt besked imorgon och måste övertyga min läkare om att skriva remiss till Bengt. Måste försöka stå på mig imorgon men jag är så otroligt tveksam då jag ska träffa ännu en sjukgymnast och denna ska tydligen i sin tur bestämma om jag ska opereras....
Känns mysko men enligt spinecenter så är det så de gör.

Lycka till imorgon.
Stor kram

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

3 december 2012 13:34

Följ denna länk så ser du hur operationen går till. Min i torsdags tog endast 40 min:-) för mig har flytande morfin varit räddningen till att mycket öka min livskvalité. Tabletter och plåster fungerade inte med oral lösning fukar jättebra för mig. Jag har alltid velat träna vad som går så med morfinet kunde jag ändå behålla lite lite stabilitetesträning av bäcken samt orka styrketräna överkroppen för det behövs om man ska gå på kryckor som i mitt fall totalt 16 veckor! Jag har ju även nackskada efter en ridolycka så jag måste vara stark i skuldror och armar annars "kraschar" nacken;-)
Tänker på dig och håller tummarna för att du får remiss!! Ge inte upp! Sök andra läkare i så fall!! Jag funderade på att flytta till Skåne bara för att "få" operationerna, som tur behövde jag inte det;-) snälla låt mig höra hur du mår och hur det går, du finns i mina tankar:-)
Kram kram

Bäckenfusion:
http://www.youtube.com/watch?v=zWnb7zcGWno&list=LP89s9AkVkimg&index=5&feature=plcp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards