Direktlänk till inlägg 15 december 2012

Jag är som ett spädbarn...

Av Pansen - 15 december 2012 09:00

Jag är där igen eller har varit senaste veckan. I en sovperiod när jag sover som ett spädbarn. Jag kan sova 13 timmar i sträck! Eller jag kliver upp och skjutsar barn till skolan, kommer hem sover 3-4 timmar. Kliver upp sätter på en disk- eller tvättmaskin, (så jag ska känna att jag iaf gjort NÅGOT!) Plockar lite saker, torkar bordet det kanske börjar göra ont så jag lägger mig igen. PANG...vakanr 2-3 timmar senare, har alltå somnat igen! Nu har jag haft några sovdagar (som denna vecka) där jag mestadels sovit bort dagarna. Det är bra för mig också när jag kommer i dessa sovperioder, för det positiva är att dagarna går väldigt fort!


Jag har varit i en liten svacka när jag tycker det är tråkigt att vara ensam och svårt att hittta på något trots kryckorna. Tänker jag så har sovningen underlättat för mig. Men jag tycker det är konstigt att jag kan sova så otroligt mycket och ändå somna på kvällen. Visst, kroppen läker när man sover, det håller jag med om och ibland känns det som sömnen räddar mig från att bli deppig. När det börjar "poppa upp" negativa funderingar är det som kroppens eller hjärnans försvar är sömn...Gäässp. När jag sover drömmer jag härliga drömmar och vaknar med ett leende på läpparna, klart jag mår bättre av det än att ligga och tänka negativt (vilket är väldigt sällan ändå).


Känner jag mig själv rätt så kommer nästa vecka betyda vakna nätter. Att jag måste kliva upp igen vid midnatt för att jag är jättepigg och sedan vara vaken framåt 03.00 Ja, det brukar vara så vaken- och sömncyklerna, haha. De stämmer också in på spädbarn, precis när man tror sig att forstått deras mönster och rutiner så ändras dem! När jag haft bebisar har jag bara sagt till alla att det är "ingen idé att försöka styra spädbarn, det är bara att hänga med, go-with-the flow". Visst kunde jag också bli avundsjuk och lite stressad när någon i mammagruppen berättade att deras lilla somnade 20.00 på kvällen och sov hela natten till 07.00


Mina spädbarn har alltid tyckt att natten är tiden då man ska äta. Jag ammade ofta varannan timme på nätterna och var som en zombie på de där mammaträffarna. När jag fick andra barnet struntade jag till och med att gå på dem för det var så mycket jämförelser. Jag valde att följa barnens rytm och jag visste att detta var en kort period av mitt liv. När det gäller barnen så har det varit rätt tänk, så jag försöker tänka så nu också...Så om nästa vecka blir så har jag sparat en massa julklappar som jag kan slå in. Denna vecka har jag bara tänkt på det flera gånger per dag, men så har jag somnat isället. 


Kram 

Pansen

 
 
Maria

Maria

15 december 2012 12:15

Vad ska jag säga, blir lika glad över ett nytt inlägg och som jag sagt tidigare det känns som om du sitter på min axel och skriver om mitt liv.
Just nu är det julstängt hos min sjukgymnast och jag har inget att göra. Om jag inte planerar min dag dag med att göra något så sover jag. Kör barnen till skolan, borstar tänderna, klär av mig och sover till 12 ibland 13. Kliver upp gör något litet sen hämtas barn, försöker städa och lagar mat. Får ont och lägger mig en stund till. Har däremot inga problem med att somna för natten.
Jag har inte lika ont när jag sover, visst det är svårt att vända sig men jag kan sova oftast.

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

15 december 2012 15:52

Härligt för mig att få höra att de finns fler som kan sova lika mycket som mig!! Ibland känns det helt sjukt och jag skäms inför folk som hör hur de väcker mig när de ringer i telefonen.

Men nu är det helg och jag kör på och är så glad att jag har morfinet:-) I går kväll bakade vi och i dag har jag följt med på 4 affärer stort rekord för mig! Nu har jag slagit in en massa julklappar och ska koka knäck i kväll...Det är härligt att kunna vara med familjen...så om jag är väck och utslagen av trötthet på måndag får du påminna om varför;-)

Hoppas du får en toppenkväll!!
Kram kram

 
Maria

Maria

15 december 2012 16:17

Har en liten udda fråga kanske, men har du problem kring mens😘? Har du märkt om du får mer ond eller mindre ont i samband med de hormonella perioderna som ägglossning och mens?

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

16 december 2012 19:24

Ingen konstig fråga:-) Jag har själv skrivit det som punkt under "Symptom". Jag upplever som kroppen får sämre immunförsvar så det blir mer instabilt. Jag blir t.ex ofta förkyld dagen innan mens också. Hur är det för dig då, mer ont?

Kram kram

 
Maria

Maria

16 december 2012 22:36

Har ondare och strålar kraftigare vid mens. Inga låsningar bara strålsmärta. Förkyld är något jag sällan, mycket sällan blir tack och lov :-), verkar vara förskonad från detta.....

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

17 december 2012 14:16

Jag har hört fler som också känner mer smärta vid mens det är därför jag tror att vi försämras av p-piller...varför skulle annars läkare och sjukgymnaster fråga hur länge man använt det?

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards