Direktlänk till inlägg 24 december 2012

Åh, härliga ledighet...ta semester du med j-vla smärta;-)

Av Pansen - 24 december 2012 08:00

 

Ja, då var julafton här, så många som längtat och väntat. I veckor har man hört de vuxna längta till ledigheten. Snart, nu är bara två dagar kvar till helg, åh, så skönt. Yes, nu är det fredag åh, så skönt med ledighet eller hur? Jovisst, muttrar jag oärligt, men jag kan ju inte riktigt ärligt känna detsamma. För i så fall skulle det betyda att mitt jobb = "att handskas med SMÄRTAN och stå ut" också "tog helg och ledighet", det skuylle var skönt, åh, så skönt det skulle vara att få vila från den ständiga ovälkommna besökaren SMÄRTAN. Men såklart, nickar jag och håller med, kan ju inte gå runt som den ständiga bitterfittan, klart jag ler och jag kan ju minnas hur det kändes förut när jag hade ett vanligt jobb och fick ledighet.  

 

Men helt krasst så blir vissa helger värre för mig. Jag biter ihop och "överanstränger" mig. Jag vill ju kunna vara med och vara dealktig i familjelivet och då krävs det att jag biter ihop och vilar duktigt innan helgen. Hela dagen på fredag brukar jag ligga still i sängen för att kunna palla kvällen och "fredagsmyset" istället. Måndagen är också en total vilodag då kroppen kräver sin återhämtning, det brukar vara min sovdag. Varje måndag blir jag lika förvånad när jag upptäcker att jag sover i princip hela dagen och sedan somnar ca 21.00 Men det är tur att jag nu äntligen lärt mig hur jag ska lägga upp mitt schema för att få fina helger jag också.  

 

För att jag ska få fina helger ska jag inte tänka så mycket, utan bara låta kroppen bestämma förutom på helgerna då förstås. Då ska JAG bestämma och då trycker jag ner SMÄRTAN i källargrunden och där får den stanna i mörkret hela helgen! Sedan tillåter jag den att krypa upp igen på söndagnatt´, för längre än så går det tyvärr sällan inte att hålla den borta, då blir priset för högt;-) Men ibland som när mannen har semester på sommaren eller vi åker utomlands då kan jag lyckas trycka ner den längre. Att jag sedan blir sängliggande i en vecka efteråt det kan det absolut vara värt  

 

Men även jag har längtat till julafton, trots att spänningen inte är som när jag var barn. Men jag gläds med mina barn och deras förväntan. Det är härligt att se dem öppna paketen vi köpt, det är den nya spänningen som vuxen. Sedan är det härligt att våra stora familjer samlas och träffas och umgås. Det finns tid att prata med alla. Samtidigt är jag alltid lite "rädd" innan, hur ska det gå, finns det en säng om jag inte pallar att vara med? Vad ska jag säga och hur? Det är inte roligt att gå undan och höra hur man missar mycket roligt, så jag ska kämpa vidare trots att julafton är på en måndag. Jag ska trycka ned SMÄRTAN i källaren igen och hålla den där till på torsdag och jag ska banne mig lyckas, för jag är värd en jul jag också med min familj. Jag hoppas att ni andra också kan trycka bort era demoner, smärtor eller problem ned i källaren emellanåt så ni också får vila och hämta ny energi och kraft  

 

Älskar livet och önskar så jag kunde skicka kärlek och styrka till er alla som behöver, jag försöker med det!!      

Kram Pansen  

 
 
Maria

Maria

27 december 2012 11:22

Dom vanligt känner jag igen det du skriver. Jag vill inte heller gå undan, ha ont missa allt gott som händer i livet. Inte heller vill man vara en bitterkärring som klagar på allt som finns att klaga på.
Men snart ska det bli vår tid!
Kram ❤

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

27 december 2012 11:51

Det är iaf en tröst att jag vet att jag inte är ensam:-) Men julhelgen gick bra, jag kunde vara med och behövde inte gå undan:-)

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards