Direktlänk till inlägg 27 december 2012

Glad och full av energi igen!!

Av Pansen - 27 december 2012 12:00

I dag ska ni veta att jag känner min urstark, glad och full av energi   Nyss ringde Bengt Sturesson som stelopererat min ena bäckenled. Han frågade hur det gick för mig. Jag sa att jag kan gå utan kryckor inomhus och att det känns som vanligt dvs. är jag upp och går får jag lägga mig sedan.

 

Jag sa att det är lite jobbigt med hela släktens alla frågor om om jag är bättre nu, när jag ska bli bra, osv. Jag sa till Bengt att jag svarat alla att jag inte tror jag kommer känna någon förbättring först jag hunnit träna sjukgymnstik under flera veckor. Då svarar Bengt.

- Helt rätt svar, bättre svar kan du inte ge. Du vet, första 4 månaderna efter operationen räknas som tuffa och läkningen efter operationen tar 5-6 månader. 

- Åh, tack vad skönt att höra, jag hade börjat tvivla och börjat tro på alla omkring mig, jag var rädd att opertionen misslyckats!

 

Han berättade också att sjukgymnastiken som följer innehåller till en början mycket stabilitetsövningar och det gäller att härda ut. För er som inte vet, är det tråkig träning som känns som det inte ger något, fast det gör det! Tänk vad det samtalet betydde mycket, jag bara sitter och ler och suckar och suckar och förstår nu hur spänd och rädd jag varit!

 

Jag måste lita på mig själv, jag känner ju min kropp ganska bra men ändå lyckades omgivningen påverka mig negativt.  Ja, ja vilken tur ändå att Sturesson ringde och förklarade mer. Det är alltså helt normalt att mina dagar ser ut som innan operationen, jag tar morfin och hittar på något med familjen och sedan måste jag lägga mig och vila bäcken, och det är helt "normalt".

- Du får absolut inte överanstränga dig utan lyssna på kroppen som du brukar göra, sa Sturesson

 

Skönt, så får det vara i flera månader och jag behöver inte känns någon press!

- Det är ingen idé att kämpa sig iväg på promenader 30 minuter om dagen, sådant ger inget i detta läge, kroppen ska läka och då blir det bara överanstängd, sa Sturesson.

 

Men sådan härlig energi jag fick, sitter nu och ska föreslå att mannen och jag ska åka och kolla på lite mellandagsrea och DÅ mina vänner har jag MYCKET energi som kan föreslå det, haha.

 

Kram kram

Pansen  

 
 
Maria

Maria

27 december 2012 15:22

Vad jag längtar efter en tid när jag läser det du skrivit. Blir så glad att läsa hans svar till dig och över glad att höra att du mår bra mitt i allt :-). Vi med dessa problem kan vår kropp, vi känner våra signaler och måste lyssna till det.
Och så stabiliseringsträning är pisstråkigt men ack så nödvändig. Åh vill att de skickar en tid nu, vill komma till Ängelholm, vill träffa Bengt Sturesson, vill banne mig fånen hög skruvar i kroppen, vill pipa i säkerhetskontrollen när jag ska flyga!
Tack för din underbara blogg!
Puss och kram

http://www.frugnu.blogg.se

Pansen

27 december 2012 15:58

Du slipper pipa i säkerhetskontrollen, gissar att järnstagen är i titan så det piper iaf inte jag var tvungen att fråga innan jag skulle flyga hem;-)

Nu håller vi tummarna extra hårt för att du snart får din kallelse så vi kan ha nedräkning tillsammans:-)

Ja, jag ska redan nu börja intala mig och förbereda mig på att stabilitetsträningen är tråååkigt. Jag har lättare att ta i och kämpa och svettas inte ligga och typ knipa;-) Alltså så är det nog för de flesta för det känns ju inte som den träningen ger ngt...

Tack för att du läser läser min blogg:-)
Puss och kram tbx

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards