Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Vägrar acceptera tänker kämpa ända in i graven!

Av Pansen - 30 april 2013 13:58

 

Haha, jag var rädd att jag skulle fått en massa kommentarer om att jag var tokig som söker jobb mitt i allt detta. Ja, det kanske jag är också. Kanske ännu ett sätt för mig att förtränga sanningen men må så vara i så fall, jag vill så gärna vara normal och frisk!

 

Kanske om jag får jobbet att jag tar en genväg och åker på en nit eller bakslag senare men må så vara. Det är många av er som vet hur det blir och känns. Jag har varit hemma i två och halvt år nu, mestadels liggandes i sängen för att avlasta mitt bäcken och ländrygg. För att leva ett sådant liv är jag mycket ung och nä, jag kan inte acceptera mitt tillstånd, jag tänker kämpa hela livet för att inte acceptera. Men jag kan ju bli återställd också för det återstår ca 3 månader innan jag är läkt efter steloperationen av mina bäckenleder. Därför att jag tror att jag är en sådan person som inte skulle klara att bli sjuk och sängliggande resten av mitt liv, jag har en viss personlighet på gott och ont och så kommer det förbli. Men jag har lärt mig massor och håller inte på att förnekar allt hela tiden, det ser ju smärtan till att jag inte gör   Jag rensade ogräs och krattade förra helgen och fick mitt straff omgående med mycket ryggkramp och ont i höger benet. Och i helgen när vi på somarstället tänkte jag massor och försökte verkligen att "hålla mig lugn", jag ökade inte morfindoserna bara för att kunna göra mer. Så helt knäpp är jag inte av förnekelse. Vi åker snart upp igen till sommarstället för att elda och äta gott. Jag har köpt en massa penséer som jag och dottern ska plantera och jag ska vara noga, noga med min arbetsställning. Jag har även gjort min rehabträning och bestämt mig för att motionscykla långsamt istället för att ta ut mig och svettas och flåsa så där skönt. Jag har lyckats två gånger och detsamma gäller promenaderna, jag går på tok för fort även om jag kortat mina steg. Jag ska kontakt med sjukgymnasten nästa vecka och berätta om allt jobbsök och att jag måste göra om min träningsplan, för det finns några övningar som inte fungerar osv.

 

Tänk, att dammsuga är fortfarande en sådan sak som är svårt och ger mycket smärta och då kommer det där huggen i ryggslutet som känns som det ska bli ryggskott. Nä, får jag jobb och lön så ska jag sluta dammsuga det är nog den värsta saken jag gör och dessuto är det bara jag som gör den och det rätt ofta även om jag numera delar upp det. Men huset är på 170 kvm så även om jag tar två rum i taget så betyder det att jag har typ alltid har några rum att dammsuga   Förra helgen hade vi tagit upp dammsugaren till sommarstället för att jag skulle kunna dammsuga ordentligt för där finns bara en vacker antik damsugare från 60-talet (tung som ett as). När vi packade ihop för att gå långt till bilen så sa jag (hade så ont i bäcken i rygg av allt vi burit)

- Kan vi inte lämna denna damsugaren här och köpa en ny hem?

- Jo, det vore skönt att slippa bära den ända till bilen igen, sade min man (det var då fortfarande snö på bilvägen till stugan så vi fick parkera ca 700 m bort).

- Mmm, det vore så skönt för den gamla dammsugaren här är så tung så jag orkar inte dammsuga alla mattor det var därför vi bytte matta i vardagsrummet.

- Är den verkligen så tung? Ja, men vi köper en ny då!

Det underlättar något enormt för mig eftersom denna dammsugaren följer efter ig när jag går och det gjorde inte 60-talaren. Nu kan jag dessutom dammsuga både soffan och mattan utan problem. Det blev en stor skillnad för mig jag tror inte maken hade dammsugit ed 60-talaren eller så är det inga problem för honom som inte har ont.

 

Men i helgen så fick maken nästan ryggskott efter ha fällt och kapat upp tre träd i stugan. Jag masserade honom där och han skrek som en galning. När vi kom hem sa jag att han måste sätta sig i massagefåtöljen vilket han inte gjorde. Han satte sig och arbetade flera timmar i sträck vid datorn istället. Så när vi lagt oss och jag somnat vaknar jag av att maken ska vända sig i sängen och skriker av smärta. Jag somnar om. Men vaknar igen av ett ännu värre skrik. Jag ger honom två Alvedon för ina Citodon var tyvärr slut. 

- Du borde sätta dig i massagefåtöljen så musklerna blir mjukare och slutar krampa.

- Tror du, nä, jag tror inte det hjälper svarar han.

- Nä, jag har bara haft kramp i ryggen i några år så vad vet jag sa jag.

Då började han asgarva och morgonen därpå när jag steg upp satt han i massagefåtöljen och tyckte det var så skönt. Som tur är gick hans ryggsmärtan snabbt tillbaka.

 

Trevlig valborg allesammans!

Kram och kärlek

Pansen  

 
 
Lippe

Lippe

30 april 2013 15:46

Bra med ny dammsugare! Säg åt mannen att vara rädd om sin rygg, inte mera än en kraschad rygg per hushåll!

http://hrifrnochvidare.blogspot.se

Pansen

3 maj 2013 13:06

Det går inte at säga åt min man han är tyvärr precis lika envis och "dum" som mig...Tror du han vill lyssna på mina råd? Nä, i förrgår sa jag "Vi lyfter på varsin sida av denna tunga kartong" Äsch, sa han och rev tag i den 2 ggr varpå han då blev dålig i ryggen igen...Suck, smörjer honom med Voltaren varje dag och ska hålla honom innan nu när vi återvänder till stugan;-)

 
Ingen bild

Jessica

30 april 2013 16:24

Ha ha... Jag har också en personlighet enligt min doktor... Han kallar mig A-personlighet. Då har man bråttom i allt och svårt att inse saker tar tid... Typ läkning :-) men det är också positivt... För sådana ger sällan upp!
Nu påminner ju smärtan en då och då att man beter sig fel... ! Jag har tex fått en konstant svullnad som inte lägger sig. Min doktor ordinerade prover för att utesluta infektion. Och skällde på mig att om det inte visar något så har jag gjort för mycket av nåt. Hm... Fick svar idag, det var inte infektion :-) Och visst vet jag att jag gör ett o annat jag inte borde ibland.
Skönt du fick din envisa karl att testa massagen :-) att dom har så svårt att lyssna på tips är en gåta... Verkar gälla de flesta gubbar :-)

Försök ta det lite lugnt ändå nu framöver, men ge aldrig upp dina drömmar om en bättre framtid! Den kommer garanterat... Bara man ger det lite tid :-)
Kram kram!

Pansen

3 maj 2013 13:03

Japp, jag är också som dig en A-människa som ska högprestera oavsett kondition, jag har tänkt det om dig flera gånger då jag utläser även mellan raderna;-)
Kram

 
Ingen bild

Meebea

30 april 2013 19:39

Hehe ja asså vemsomhelst får ont av att dammsuga med en 60talare ;)
Tycker inte du är dum alls me jobbtankarna. MEN om jag får säga min mening och erfarenhet är att kanske döpa om ditt uttryck. Att aldrig ge upp är en sak men att inte acceptera är en annan. Jag tror om du accepterar dig själv är det lättare att aldrig ge upp....... Eller har jag fel? Bara för att du accepterar betyder inte att du dör eller lägger dig platt. Men jag tror att hjärnan mår bättre av positiva suggestioner framför negativa. Och att du nog lägger upp dig för att misslyckas genom att säga aldrig och måste.
Du har klart många gånger visat och bevisat att du inte lägger dig ner och dör för minsta lilla så de e inte jag orolig för som läsare:)

Massa pepp och håll i allt positivt och vackra blommor till dig

Pansen

3 maj 2013 13:01

Åh, du har så träffande rätt ang att jag använder fel uttryck...Det är detta med att acceptera...Jag är fortfarande inte där ännu tror jag. Ibland absolut, men ofta inte alls...Min kära stora syster pratar ofta om detta och min sjukgymnast om att jag "straffar" mig själv och är för hård..tyvärr kan de mest se på jag lyssnar och lyssnar men det tar tid att förändra.
Men nu kom änne en person och säger kloka saker så Tack vännen.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards