Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Meditation är faktiskt inget för mig...

Av Pansen - 22 augusti 2013 14:58

På för sommaren fick jag träfffa en psykolog det är en del i den kommande smärtkursen och sedan har jag varje vecka under sommaren använt en Internet-psykologtjänst. Det är en massa frågor att besvara men även uppgifter. I det paketet fick jag även en meditations-CD hemskickad. 


Men det är inte min sak...Nu när jag äntligen kunnat börja leva igen har jag väldigt svårt att lägga mig platt och bara lyssna och andas. Första gången somnade jag i alla fall gott. Nä, det var inte min sak. Men absolut att nyttig att lyssna igenom. För en övning har jag gjort en hel del i sommar och det är att komma ihåg att andad mer med "magen". När man är stressad vilket man blir av smärta så andas man gärna långt upp och med för korta andetag. Så det rådet var nyttigt och det funkar verkligen och är mycket avslappnande att djupandas. 


Själva Internet-psykologprogrammet Livanda har dock tyvärr inte betytt så mycket för mig eftersom jag känner igen allt från den tid jag gick i KBT-samtal hos en superbra psykolog. Nä, jag tror inte på psykologstöd över nätet, det går inte ens att jämföra och självklart dyker det upp frågor i formulären som inte passar och då blir man bara irriterad. Men nu tror jag att äntligen är klar med det i alla fall, jätteskönt för jag har dragit mig varje gång för att sätta mig vid datorn och fylla i allt.

 

I dag lånade jag svärfars hund och gick i skogen i 40 minuter. Det var underbart att gå stigen som jag inte kunnat gå på flera år! Hunden är en Golden retriver och det är glada, orädda hundar så tyvärr lade han sig rakt i en stor lerpöl och började krypa runt där! Jag skrattade gott åt honom ända tills han reste sig upp och han var brun med massor av sand i pälsen. Shit, den hunden ska snart sitta i baksätet på min bil...och shit, jag kan ju inte lämna tillbaka honom sådär. På vägen tillbaka började det göra allt mer ont i ländryggen och det som varit bra att hunden liksom var min draghjälp framåt i backarna var nu jobbigt i axlar och nacke. Men smärtan till trots, gissa om mitt leende var stort och jag är fortfarande lycklig...ändå  Vovven fick följa med hem och blir duschad i trädgårdslangen och torkad med badlakan och sedan komma in och jaga lite katter  Det tog ca 1 timme för honom att torka och då blev det bortstning och skjuts hem. Men det var ändå så mysigt jag drömmer om att kunna ha en egen hund men sådana här dagar är bra för då känner jag att kan vara ganska mycket jobb också...Mitt baksätet ser förskräckligt ut med lera och sand och hundhår överallt. Men jag måste vila och göra middag så städning av den sparar jag till kvällen. Så trots att kroppen och huvudet värker är jag lycklig.

 

Kram och kärlek

Pansen

 
 
Nathalie

Nathalie

22 augusti 2013 15:50

Det gäller att hitta det som passa en själv allra bäst. Det som funkar för den ena gör inte det för den andra!!

Kram på dig

http://www.nathaliieskoog.blogg.se

Pansen

23 augusti 2013 10:01

Japp, så är det såklart!:) Känner att jag kanske måste förtydliga mig. Men jag tycker att meditation är mycket viktigt och CDn är bra. Men jag har ju tränat på det tidigare så nu kan jag göra små egna övningar när jag badar t.ex och detsamma gäller psykolog på Internet, jag hade liksom redan berört de områden och gjort de uppgifterna tidigare. Kram

 
Ingen bild

meebea

26 augusti 2013 15:31

Men så bra att jag läste din kommentar här :) för min åsikt med de däringa jobbiga avspänning och avslappning är att man måste öva för att få till det. Det är apbra när man väl får till det :) Men om du redan har utvecklat bra avspännings och avslappningsövningar så förstår jag bättre :) Annars brukar jag alltid föreslå att man ger de ett par till 4 veckor innan man avfärdar det helt. Men kommer ni inte att öva på avspänning på smärtkursen oxå?

KÖR i vind du låter ju redan MKT bättre än innan sommaren. SÅ SKÖNT de ger mig massa hopp för mig och det jag skall utföra framför mig :)

kram

Pansen

27 augusti 2013 10:32

Ja, det kan verka konstigt att avslappning är så viktigt. Ja, absolut minst 4 veckor vissa bitar har nog tagit ännu längre tid än så för mig men jag har valt att fokusera på olika områden liksom ett i taget.

Ja, självklart finns alla hopp för dig. Vart står du nu med dina bäckenbesvär (alltså röntgen, läkartid osv)
Kram kram

 
Ingen bild

meebea

4 september 2013 10:37

Ja altså jag står lite på båda sidor här. Jag är överrörlig och har haft mkt bekymmer med länd och SI leder. Men det är (peppar peppar ta i trä - rätt bra nu) Jag har inte några barn ännu och är mega orolig för att jag ska få mer problem av det men det är ju bara o prova.....

Jag står som sagt oxå på andra sidan. Altså träffar människor med dina problem. Att läsa dina framgångar och motgångar ger mig mod och framtidstro för att kunna vara det stödet som även du berättar om att du fått runt om kring dig.

Kram

Pansen

5 september 2013 16:13

Tack snälla för dina ord. Jag är både för och emot meditation, i alla fall tycker jag rätt andning och avslappning är oerhört viktigt och minskar spänningar och smärta.

Jag skulle absolut vilja vara din patient:-) Att få ngn som bryr sig och som kanske t.o.m vet precis hur det känns är ju det allra bästa:-)
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards