Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

Vad kul att du är bättre! Jag menar du som faktiskt verkligen VILL jobba" sa min arbetsförmedlare i går.

Av Pansen - 27 augusti 2013 10:32

Till att börja med vill jag tacka för alla fina kommentarer från er alla som gett mig styrka att kämpa på. Tack för att ni finns   I går började jag den efterlängtade Smärtkursen, oj, det var egetligen flera år sedan jag vill gå den. Men efter bara gårdagens information mestaldels på en hård stol som var snett placerad inser jag att det hade varit helt omöjligt för mig tidigare! Jag hade fått avbryta redan på informationsmötet, haha.


I går gjorde jag istället som jag brukar göra det vill säga, börja åla omkring på stolen som en skolomogen 7-åring. En benet i golvet, tog av skorna och satte mig på ena benet...Haha, i morgon vågar jag nog ställa mig upp mot vägggen också. Jag kände i alla fall att det kommer bli jättekul och superbra, det är ett gediget och genomtänkt program. Många av de 12 deltagarna, alla tjejer är i samma ålder som mig och har barn i ungefär samma ålder. 

 

Men trots att allt kändes roligt var jag lite spänd innan det började och jag är så ovan att skriva och ta in information numera, (måste jobba upp det) så jag fick rätt ont i huvudet. När jag kom hem lade jag mig och kände att jag trots upprymdheten var helt slut. Då ringer min handläggare på Arbetsförmedlingen (AF).

- Har du sjukanmält dig i dag?
- Nä, men jag har skickat till Försäkringskassan ansökningsblankett samt bifogat läkarintyg för sjukpenning under medicinsk behandling (smärtkursen).

- Jaha, men då är det så att du måste även sjukanmäla dig på nätet eller om du ringer din handläggare på F-kassan.

- Okej, tack så mycket för att du ringde.

- Vad kul att du är bättre! Jag menar du som faktiskt verkligen VILL jobba", avlutade min arbetsförmedlare samtalet i går.

Haha, så kan hon ju egentligen inte säga men jag hade fasligt roligt åt det hela kvällen och ler än i dag. För min del var det i alla fall mycket roligt att höra.

 

Men så vidare...jag loggar in på F-kassan web och gör en sjukanmälan och blir ombedd att även gå vidare till avsnitt "Anökan om sjukpenning" där går jag tyvärr bet när frågan kommer hur länge jag varit arbetslös...Så jag ringer min handläggare som svarar!

- Nä, du behöver inte sjukanmäla dig hos oss vi har fått din blankett men läkatintyget saknas!

- Men jag har ju bifogat i samma kuvert?

- Jag, ser att du kryssat det i rutan men tyvärr har det inte registerats så vi behöver ett nytt. Och skicka även med en kopia på kallesen i från "Smärtkursen".

Men herregud, tror de mig inte när jag samt min läkare intygar att jag ska gå den, ett sådnat papper vore väl det enklaste att förfalska ett vanligt Word-dokument ett läkarintyg däremot. Ja, jag skakar lite på huvudet. 

 

Men nu blev det bråttom att ringa Vårdcentralen (VC) och begärna en kopia på läkarintyget. När sköterskan sedan ringde upp mig efter en timmes väntetid bad hon mig istället söka deras sekreterare. Ja, sbslout självklart, tack, tack och huvudet bultade allt mer...Efter ett tags letande hittar sekreteraren intyget i "sin data"  .

- Ni stänger om 5 minuter, kan jag komma och hämta intyget, jag bor nära?

- Oj, detta måste skrivas under igen av läkaren också...Ja, kom du.

Snacka om stressad jag blev. Men hon fick tag på läkaren (som jag mötte i VCdörren så nära var han att hinna gå hem) och jag gick ut 2 minuter innan de stängde. SMSsvar ifrån svärfar okej att komma till honom för att kopiera alla papper. Jag passade även på att kopiera delar ifrån Smärtkursens välkomstbroschyr var kursen innehåller och har för syfte samt hela teamet runt mig just nu. Hamnar i kön på ICA, måste köpa frimärken innan postlådan töms. YES, kl.16.58 med två minuter till godo igen har jag postat brevet och drar en stor fet suck och surar lite i typ tre minuter över hela situationen! Men sedan vet jag att jag gjort vad jag kunnat och lite till. 

 

I dag gjorde jag min gångträning 8.10 har knappt aldrig hänt att jag orkar göra det på morgonen men nu känns det skönt. Jag ansträngde mig att gå lite lugnare så kanske jag klarar mig utan ökad smärta. Snart ska jag träffa arbetsterapeuten i smärtteamet, ska bli spännande har ingen aning vad vi ska prata om. Men jag är glad i alla fall och jobbar på att klara mig utan extra morfin och att inte röka  .

 

Kram och styrka till er alla!

  

 
 
Lippe

Lippe

27 augusti 2013 11:35

Jösses! Snacka om stress. Så härligt att du fixar det. Och visst blir man glad av att få bekräftat att man kämpar för att komma tillbaka till arbete. Håller tummarna för att allt ska gå bra!

http://hrifrnochvidare.blogspot.se

Pansen

27 augusti 2013 15:53

Tack snälla för för peppen!

 
Ingen bild

Jessica

27 augusti 2013 15:16

Hej! Härligt att höra att du är på frammarsch med kursen. Vad man blir less på är alla administrativa stenar man måste snubbla på hela tiden...kan inte något av allt det där bara flyta på kan tyckas...papper "försvinner" gärna på dessa instanser. Kan tyckas vara lite konstigt va? :-) Själv knotar jag på och försöker bygga upp ryggen och bäckenmuskler....det är inte alltid lätt och går förbannat sakta, men jag är i full gång med jobbet i alla fall :-) De flesta dagar är ganska bra, men också ett och annat bakslag....bla efter ett besök på Gröna Lund i söndags....rekommenderas inte för nack och bäckenopererade....
Ska få börja hoppa upp på hästryggen i september...gissa om jag längtar!!! :-) KRAM!!!

Pansen

27 augusti 2013 15:52

Ja många stenar blir det, men jag hade ju ändå tur som lyckades få tag på alla i går som jag skulle:-) Men tänk om "stenarna" visste hur mkt skada de orsakar.

Härligt att du jobbar och kämpar på. Ja, det tar lång tid att bygga upp musklerna och få dem att fatta att de inte ska fortsätta krampa som de gjort tidigare;-)

Underbart att du får rida i september är så glad för din skulle för du hade det väldigt tufft i våras och med is och djur osv. Tänk vad du kämpat och kommit framåt:-) Snart sitter vi där på hästryggen och asgarvar. Förstår verkligen att Gröna Lund blev tufft vila dig i form nu så du kan glömma det tråkiga med besöket och bara minnas det positiva, ah, du vet vad jag menar.
Stora kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pansen - 26 december 2023 19:12

Hej, Har helt glömt att jag hade en blogg😂 Blev ännu mer förvånad när jag såg att runt 500 personer besöker den i månaden🤗 Jag jobbar i alla fall heltid igen sedan maj 2023. Trivs jättebra. Jag stelopererade en nivå i nacken och en ...

Av Pansen - 20 februari 2018 13:29

- Jag brukar inte vara så här bestämd och barsk! Jag brukar verkligen inte låta så hård det ska du veta, men jag måste ta mig igenom ditt hårda pannben, säger psykologen på företagshälsovården.    Jag ringlar runt i den tjocka mjuka ljusgrå fåtölj...

Av Pansen - 15 februari 2018 12:15

Hittade detta som jag skrev i november 2015...min "krasch" förra hösten november 2016 och sedan en ännu större krasch i november 2017 är inte så konstig har varit på gång ett tag tror jag...   Rör mig inte, jag hoppar runt, jag balanserar knappt ...

Av Pansen - 14 februari 2018 08:29

Den 16 november kraschade jag kan man säga. Eller min kropp, dess muskler, senor och bindväv var helt slut. Mjölksyra till Max i flera kroppsdelar. Migränattacker varje dag och medicinen kunde inte längre stoppa smärtan och det bara accelererade med ...

Av Pansen - 13 december 2017 16:17

Höger höft hugg värker bultar kan inte ens ligga 3 min på den. Lägger mig på andra sidan. Den där höftövningen den har jag ju glömt bort när så mkt annat rasat i kroppen och jag kämpat så hårt för att ändå prestera och göra mitt jobb. Älskar mitt job...

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards