Alla inlägg den 13 oktober 2013

Av Pansen - 13 oktober 2013 17:42

I fredags hade maken tagit ledigt ifrån sitt jobb och efter att vi lämnat barnen på skolan åkte vi upp till vår lilla stugby. Vi plockade undan möbler, tömde varmvattenberedaren, tömde den överfulla båten och vände den för vintern. Maken såg till att han gjorde alla lyft och bar alla tunga saker. Vi hade kör med oss smörgåstårta och efter lite energiintag eldade vi igång bastun och det var underbart skönt.


När vi kom hem vad hela jag så inställd på att plocka och städa så efter lite vila gick jag ut i garaget och städade och plockade även där. Det var så otroligt roligt, det blev så fint! På eftermiddagen åkte vi till svärmor och fikade lite och sedan med dottern till en leksaksaffär. När jag sedan lade mig avlastning/vila kände jag mig så otroligt tillfredställd. Vilken härlig dag, för en gång skull var jag nöjd med mig själv! Jag kände en tanke svepa förbi, men den innehöll lite sorg så jag lät den svepa vidare bort ifrån mig. Tanken var: Tänk så här är det många som har det alla dagar...De kan vara uppe och gå halva dagen och sedan ändå orka vara social och besöka någon eller umgås.

 

Men jag är forfarande nöjd över fredagen och lördagen såg nästan likadan ut. Jag fortsatte plocka i garaget medan min make fixade med min bil, bättringslackade och bytte batteri. Sedan åkte vi till Mekonomen och jag köpte lite mer saker till min "nya" bil som jag är så otroligt nöjd med. En Audi A4 istället för min Nissan Almera. Med fyrhjulsdrift hoppas jag slippa behöva skotta bilen loss ur snön! Att skotta är ju rena smärtdöden. Usch, jag körde t.o.m fast när jag var relativt nyopererad så jag fick balansera på en krycka och samtidigt skotta fram bilen...

 

När jag låg i sängen på lördagskvällen för avlastning/vila ringde ett par kompisar och undrade om vi ville komma upp på ett glas vin lite senare. Så vi hann/orkade med ännu en social aktivitet! Lika bra kändes det att jag kunde gå den 5 minuterna till dem utan smärta!

 

Eftersom jag varit så otroligt aktiv i helgen har jag inte tränat utan istället tänkt igenom vad jag gjort och hur vardagssakerna kunnat ersätta övningarna t.ex gått upp och ned för en mycket lång och brant trappa i stugan det ersatte squatsen. I dag har jag gnuggat och tvättat fälgarena på bilen och det blev ett pass främst för handlederna. I morgon ska jag avlasta/vila på förmiddagen för att sedan testa att cykla på motionscykeln igen  Jag ska minska antal minuter på promenaderna istället så kanske jag som smått kan börja återbygga min kondition, den är nog verkligen helt usel, usch, nä den vill jag inte tänka på.

 

Annat kul i mitt liv är att jag i cirka två månader har "arbetat" för att åter kunna starta upp mitt stora akvarie och nu äntligen är det väldigt nära! Jag har varit tvungen att flytta en överfull bokhylla med böcker och ett vitrinskåp. Men jag har tagit några böcker per dag för att sedan vila och sedan några tallrikar det är därför det tagit så lång tid. Nä, det är verkligen itne mitt sätt men nu har det fungerat. Jag har inte fått ökad smärta på grund av detta "projekt". Det är något jag ser framemot just nu att kunna fylla i vatten och sedan åka och köpa fiskar. Jag fick presentkort på 700 kr när jag fyllde år så det är bara att köpa   

 

Snart är det dags att prova att rida igen också. Men denna gång ska jag noga tänka mig för och höra om jag kan vara på en egen del i ridhuset och bara göra skrittövningar. Jag tänker bara jobba med min hållning för det är den som måste fungera för att min nacksmärta ska minska. Varje dag ser jag till att spänna ut bröstryggen 40 gånger uppdelat på fyra gånger och det är helt oroligt vilken skillnad det har blivit. Nu har jag väckt de muskler i bröstryggen som tidigare kändes helt bortkopplade. Jag hade egentligen tänkt starta med gummiband och göra roddövningar men då insåg jag att det skulle bli som att hoppa över ett viktigt steg eftersom jag då använder fel muskler alltså de muskler som genast gör att nacke/skuldror krampar.

 

Kram kram

Pansen

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards