Alla inlägg under juli 2014

Av Pansen - 12 juli 2014 13:33

Blev så glad för era kommentarer, tack! Lika kul tycker jag det är att få höra om er, hur det går och hur era upplevelser är. 

 

I dag är jag hemma i villan igen för att tvätta och jobba lite. Det blir lite tråkigt i stugan när jag känner att jag inte kan jobba på med allt som jag vill. Det har varit sjukt varmt så att bara ligga still i solen har inte varit så skönt. I går fogade jag lite mosaik som vi lagt på ett uteskåp. Men genast är musklerna där i nacke, och skuldror och säger ifrån. Går jag för mycket protesterar höften, det stålar ut i ljumsken och ger kramp i sätesmuskeln och värker och bultar i hela benet, genom knäet, hela smalbenet ända ner i foten som liksom domnar av smärta. I dag är jag nere, ledsen och orolig varför är det så här fortfarande? Jag vill så gärna kunna hjälpa till med att bygga brygga, måla om sovrum och möbler och grejja i trädgården. Nu känner jag mig bara fångad...fast inte alls lika hemskt som när bäckensmärtorna härjade i mig, då var jag verkligen fångad på riktigt!

 

Mitt bäcken är verkligen stabilt efter steloperationerna, men denna höftsmärta som jag haft så otroligt många år nu. Mycket är mjukdelarna som krampar men varför krampar det hela tiden? Det blir svårt att göra träningsövningar med denna smärta. Gör jag tåhävningar klarar jag bara 15 st sedan kan jag knappt stödja på benet. Jag vet att ena benet blev kortare efter operationen, och att jag liksom skjuter ut ena bäckenhalvan när jag går. Jag måste komma underfund med varför det blir så här vad som är orsaken så jag kan lösa även detta problem. Min stora dröm att kunna ligga på höger sida är ännu inte uppfylld...Bilderna från förut kommer upp i mitt huvud och inte så konstigt att jag känner rädsla. Vill inte hämta fram kryckorna ur förrådet igen...

 

Har jag gått för mycket eller har jag fått lite så det är därför det blir sådana besvär? Min naprapat säger att det är min sätesmuskel som orsakar allt och symptomen med smärta i smalbenet stämmer för ont i smalbenet får man inte vid bäckenproblem, de fastställde Dr Sturesson. Nä, nu ska jag fokusera, det kommer inte bli som förut jag har gjort en tugg resa och kämpat hårt. Mitt bäckens är stabilt och steloperationerna är lyckade! Nu ska jag minsann fixa detta med höftsmärtan också. Utesluta höftskador som pincer osv och verkligen få veta om det "bara" är musklerna i sätet som ger dessa svåra besvär. Nä, nu ska jobba lite effektivt så jag får åka tillbaka till stugan och njuta av sommaren igen. 

 

Kram kram

Pansen

Av Pansen - 8 juli 2014 10:09

Jag har helt enkelt inte haft energi eller tid att skriva. Mitt dåliga samvete har malt att jag inte hunnit vara här för att besvara era frågor eller skriva nya inlägg  . De förstår nog har min man tröstat när jag somnat vid sju flera kvällar.

 

Mitt nya jobb är otroligt bra, men det blev ett sjukt högt tempo min första tid. Jag började tro att jag utsatts för något sorts test för att de skulle se om jag skulle palla  Vi producerade en reklamfilm och sedan skulle det beställas nya broschyrer med mera. Filmen optimeras för webben och spridas. Dagen efter att allt var klart packade jag väskorna till elva på kvällen och åkte till Visby och Almedalsveckan, puh. Det var en sådan häftig upplevelse och jag stortrivdes i händelsernas centrum. Första nätterna bodde jag utanför ringmuren, ca tre kilometer. Jag gick och gick på de obekväma kullerstenarna. Jag gick fel och jag gick omvägar. Dagen efter fick jag låna en cykel och det var tur för jisses vad ont jag fick i höften, eller rättare sagt musklerna runt ända ner i foten. För att kunna somna när det bultade som värst låg jag på en tennisboll, ont ska med ont fördrivas tänkte jag. Sista dagen gled den där j-lva knäskålen igen, inte helt ur led som tur var men arg blir jag. Jag har i alla fall fortsatt göra 10 squats varje gång jag går på toaletten på jobbet. Det kan bli en 60 squats per dag, alltid något.

 

Jag fick beröm för mitt höga tempo och för att jag var en god organisatör och så glad hela tiden. Jag tänkte många gånger varje dygn...om ni bara visste, tänk om ni skulle veta min historia. Tänk hur mitt liv såg ut för ett år sedan eller för bara ett halv år sedan  Jag önskade att jag hade fått berätta om detta med bäckensmärtor, om hur många som lider i onödan när de får fel diagnos eller ingen diagnos alls...Jag glömmer er aldrig eller mitt liv och lidande jag haft!

 

Våra seminarier i Almedalen blev i alla fall lyckade och efter fyra dagar flög jag hem, jobbade en dag, då kom nacksmärtan med migrän och jag kände mig helt matt. Hade som tur inbokad massage hos sjukgymnasten som lyckades behandla bort de värsta kramperna   Och sedan var det dags att bjuda in till makens 40-års fest! Jag fick läsa inbjudan igen och upptäckte att vi lovade frukost, lunch och middag och övernattning för 20 personer. Oj, kul, okej lika bra att köra vidare i samma hårda tempo. Festen blev mycket lyckad och vi höll till i vår sommarstuga och badade, bastade åt och sjöng karaoke och dansade. Sedan sov jag, oj, vad jag sov, 13 timmar i sträck + att jag somnade på dagen flera gånger. lite urladdning tror jag. I går åkte vi till havsbadet och lade oss på poolområdet. Jag hade platta tygskor (rena bäckendöden) och gick en del på de håra plattorna och i sanden. När vi kom hem och jag skulle laga middag kunde jag inte stödja på höger ben. Det kändes som det var något trasigt inuti och som om det blödde. Jag haltade och blev rädd, vad var nu detta? 

 

Maken lugnade mig och sa att jag inte hunnit återhämta mig sedan Visby ännu. Somnade gott och idag känns det mycket bättre. Ska vila en dag till men sedan vill jag köra igång med mitt träningsschema. Ska bli så kul.

 

Men hur har ni det? Vem väntar på operation? Vem läker efter operation? Vem testar rehabträningsschema? Osv. Berätta, nu har jag semester i fyra veckor och äntligen internetuppkoppling i stugan så jag kan bevaka bloggen  

 

Kärlek och styrka
Pansen  

Presentation

Ont i ryggen, ljumske, höft eller bäcken? Då tror jag du kommer känna igen dig här!? Efter många år av smärta fick jag äntligen steloperation av mina SI-leder!

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards